Wat is
vliegangst?
Wie heeft er
last van?
Wat kun je
er aan doen?
Vliegangst?
Test jezelf!
Wat kun je aan vliegangst doen?
Voor vliegangst zijn een aantal kortdurende en effectieve trainingsmethoden ontwikkeld. Dankzij gedragswetenschappelijk onderzoek vliegen negen van de tien vliegangstigen na een training weer met succes. Dit wil niet zeggen dat zij vliegen allemaal even leuk vinden. Maar ze gn, kunnen hun angst hanteren en komen waar ze wezen willen!
Wat is vliegangst?
Angst is een beschermings- mechanisme. Bij angst wordt het lichaam voorbereid op actie. De hormonen gieren door je keel, zogezegd.
Lees verder
Wie heeft er last van?
Vliegangst komt veel voor. Ongeveer 3.000.000 Nederlanders hebben er last van. Een kwart van hen heeft nooit gevlogen en is ook niet van plan dat ooit te doen.
Lees verder
VLieganst test
Test uzelf!
Moeite met vliegen? Of denkt u dat u last van vliegangst hebt? Test u zelf nu direct online.
Lees verder
vliegangst-links
Interessante links
Vliegangst cursussen
Stichting Valk
Morpheus


vliegangst therapie
Regressie therapie
Stress Management
PTP Wijchen / Nijmegen

Persoonlijke vliegangst verhalen
Ruud van Os
Mijn vliegangst
Ron Budding

White knuckle brigade
Vliegangstigen staan ook bekend onder de naam "white knuckle brigade". Door gespannen knijpen in de stoelleuning verdwijnt het bloed rond je knokkels. Spierontspanning is een VAARDIGHEID die vaak standaard in trainingsprogramma's is opgenomen. Deze vaardigheid helpt je voorkomen dat je verder in de vicieuze cirkel van 'spanning-angst-meer spanning- meer angst' terecht komt. Eerder merken dat je je spieren spant betekent eerder kunnen INGRIJPEN! Eerst leer je aandachtig allerlei spiergroepen te spannen en te ontspannen. Voor veel mensen is dit al een gewaarwording: nooit geweten dat ze zoveel spieren hadden! Sensaties die vaak genoemd worden bij spannning zijn: strak, koud, alert. Sensaties die bij ontspanning horen zijn: warm, tintelingen, loom, zwaar. Door je vorderingen bij te houden kun je zien wat werkt en waarom. Aanvankelijk doe je dit aan de hand van een band, thuis, wanneer je niet gestoord kunt worden. De complete oefening staat dan centraal. Het einddoel is om de ontspanning op te roepen van specifieke spiergroepen, in angstsituaties. Zo wordt de angstcirkel in de kiem gesmoord!
Angstgedachten
Heb je je ooit zorgen gemaakt dat je huis zou wegzakken in de grond? Of dat op de linkerbaan van de snelweg de motor uit je auto zou zakken? Of dat je vliegtuig zou neerstorten in zee? Het zijn alledrie ANGSTGEDACHTEN over situaties die je niemand zou toewensen. Vaak neemt men de eerste twee gedachten niet serieus, maar de laatste wel. We kunnen dus denken wat we willen zo lang we de gedachte niet serieus nemen. Vaak zijn we te weinig kritisch op wat we denken en belemmeren onszelf ongewild. Denk nog eens aan de informatie die we je eerder stuurden over kennis en spanning. INGRIJPEN in het oude patroon geeft ons meer rust. Onze gedachten onder de LOEP nemen ook: hoe komt het dat we zo sterk in een gedachte geloven die ons spanning geeft? Klopt het wel wat we denken? Welke aanwijzingen hebben we daarvoor? Denkt iedereen zo? Angstgedachten zijn behalve onprettig, ook vaak onhandig. Want we willen niet bang aan boord zitten. We willen juist prettig aan boord zitten. Dus is het handig om te kijken met welke gedachten we ons prettig voelen. Ook hier geldt dat de geloofwaardigheid van de prettige gedachte een rol speelt. Tegen jezelf zeggen "Ik kan wel een raampje open zetten" is misschien wel prettig, maar lijkt niet geloofwaardig. "Mijn hart is gezond, ik ben gespannen en daar kan ik iets aan doen" is misschien minder prettig, maar kan wel geloofwaardig zijn en kan zo de angst weer doen dalen. Voor iedereen zijn handige gedachten verschillend.